INDEX DE FONTS

Aquí podreu trobar alfabeticament les fonts suggerides, tant les trobades i descrites com les pendents de recerca.

dissabte, 27 de setembre del 2008

Matalonga. Castellassa de Can Torres

Recorregut: 8Km
Dificultad: Alta
Horari: 3h30'
Comentaris: Itinerari molt perdedor però que ens endinça en paratges de gran frondositat on podrem tenir unes espectaculars vistes de la cara est de la Mola.

La vall de Matalonga ens brinda una de les més espectaculars visions de la vessant est de la Mola. Es tracta de una vall que transcorre practicament planera desde la seva entrada desde el mateix riu Ripoll fins a les impresionants farallons que conflueixen finalment en el mateix cim de la Mola.

Podeim deixar el cotxe en el 13Km de la carretera de Castellar del Vallès a Sant Llorenç Savall. Pasada l'àrea d'esplay de les Arenes, trobarem a la esquerra un entrada al costat d'una petita construcció abandonada. Ens trobem un parking amb un plataner al centre. aquí iniciem el nostre camí.

Uns metres més enyà trobarem una cadena y un camí que s'endinsça pel fons de la vall, just per la mateixa torrentera. A mà dreta trobarem la pista que no em de agafar i que porta a l'Ermita de les Arenes. Continuem per la mateixa riera durants uns 20min i veurem que a mà dreta s'eleva un terraplèn argilòs d'uns 15m d'alçada, es aquí quan hem de trobar a mà esquerra una fita i un corriol que puja per la vessant obaga de la vall.

Agafem aquest corriol que s'endinça per un ambient humit i ferèsteg sempre de pujada. Trobarem més endevant, senyalitzat amb una modesta fita, un corriol que entra per la esquerra totalment perpendicular al nostre camí. L'haurem de agafar. Passats uns 200m per un terreny més o menys planer i bastant sinistre trobarem la Font de l'Arç.

Desde aquí el camí s'intueix que segueix a mà esquerra i es veuen unes fites que sembla que indiquin un itinerari de pujada. Resseguin-les sortirem del bosc tancat primer en una forta pujada i després en una forta baixada declinant cap a la dreta, sempre ben marcat per fites més que de camí marcat, petarem en el fons d'una torrentera on trobarem la Font de la Servera.

Havent visitat ambdues surgencies (més que fonts) recularem fins a trobar el corriol inicial que segueix pujant per aquest ambient humit. Uns 100m més amunt troben una bifurcació senyalitzada per fites. Hem de agafar el itinerari de la esquerra que va pujant a fort ritme fins sortir definitivamnet del bosc fins el Turò de Matalonga. Aquí tenim unes vistes excepcionals de aquesta salvatge vessant de la Mola amb la Castellassa de Can Torres a la dreta.

Arribarem a un collet on desembocarem amb un altre corriol. L'agafarem per la dreta i veurem que està senyalitzat amb les marques vermell/verd de la Matagalls-Montserrat i que es va apropant a la vessant de la Mola. Saltarem per sobre un arbre caigut (punt important per l'itinerari de tornada) y anirem salvant uns farallons rocosos per unes grades ben marcades fins a gairebe la capçalera de aquesta nova vall (Baga dels Herbeis) que se'ns ha obert als nostres peus.

Sense avisar s'obre un nou corriol a mà dreta que hem de agafar i deixar a l'itinerari de la Matagalls continui els eeu camí cap a Montserrat. aquest nou itinerari ràpidament comença a senyalitzar-se amb marques blau/grogues i nombroses fites. Després de unes fortes pujades i la sensació que la Castellassa l'han amagat finalment ens la trobem de morros amb les corresponents impressionants vistes de tota la vall de Matalonga i "El Bolet" al costat.

Retrocedim el camí fins trobar l'arbre caigut, es aquí quan hem de flanquejar per la dreta per un pedregal sense senyalització alguna pero que es deixa fer fins trobar un llom que va baixant, tenint la Castellassa just a l'esquena i es aquí on si podrem trobar algunes fites que ens marquen un atrotinat corriol que baixa abruptament just pel fil del llom fins a petar finalment amb una pista abandonada.

Agafem aquest camí per la esquerra i baixem comodament pel fons de la Baga dels Herbeis. Més endevant trobarem a peu de camí a mà dreta una modesta fita que ens indica tímidament un gairebé desdibuixat corriol que ens portarà finalment al fons de la torrentera i a la Font d'en Pèlags.

Seguirem per la pista uns 5min avall, veurem a mà dreta una torre de tensió i pocs metres més avall veurem un camí a la dreta que va a buscar la torre. Una vegada ens trobem en els seus peus haurem de situarnos en la seva pota més propera a la torrentera  imirant-la frontalment podrem veure una fita que fa intuïr una traça que baixa, fen alguna que altre giravolta, i va a petar al fons del Sot de la Carda, just al arribar a la llera de la riera, just davant trobarem la Font de la Penyora.

Retornem a la pista i continuem baixant fins trobar un revolt tancat i d'on surt una pista que puja a la esquerra , haurem de pendre aquesta i remuntar uns 100m , a aquesta alçada haurem d' endinçan-nos en la llera del torrent podrem trobar la Font de Muronell.

Recolem al revolt i continuem la pista avall on petarem  a una altre molt més ample i més enyà,  abans d'arribar al Sabater Vell, a mà esquerra trobarem senyalitzat un caminet amb un pilò metalic amb els colors vermell/blanc. Aquest camí s'endinça en el bosc fins a petar finalment amb el nostre cotxe al final de l'itineri.